perjantai 17. joulukuuta 2010

Konkari ja märkäkorva yhteistyössä

Innovaatioareenan esitysten jälkeen, ennen työpajaosuutta käytiin hyvää keskustelua aiheista jotka esitykset herättivät yleisössä. Puhuin omassa esityksessäni mikroyrityksen markkinoinnista ja sosiaalisen median hyödyntämisestä. Esitys löytyy SlideSharesta

Yleisökommenteissa nousi esiin ikääntyneiden pärjääminen nykyisessä sähköistyneessä maailmassa ja sosiaalisen median tarjoaman palvelujen runsaudensarvessa. Pelko yli viisikymppisten syrjäytymisestä on ihan aiheellinen, eikä sitä mielestäni pidä hyväksyä. Nuorempi työsukupolvi kasvaa digitaalisen palveluiden natiivikäyttäjiksi, ja heille sosiaalinen media ja sen toimintatavat ovat itsestäänselvyys mistä ei tarvitse puhua, saati opiskella asiaa.

Vanhemmalla sukupolvella on kuitenkin hyvin paljon arvokasta tietoa ja osaamista, minkä täytyy siirtyä nuoremmille jatkajille. Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen sekä molemminpuolinen tiedonjako onkin tässä avainasemassa.


Nyt täytyisi alkaa työpaikoilla luoda, luontevuuden puitteissa, eri-ikäisten työporukoita. Muistan omasta nuoruudestani kesätyöt sokeritehtaalla, miten mukava "vanhojen" ukkojen turinoita oli kuunnella, ja se kokemuksen tuoma varmuus suorastaan huimasi, kun itse oli ihan pihalla kaikesta. Konkari antoi turvan lisäksi myös valtaisan määrän tietoa ja sen myötä itseluottamusta, minkä turvin seuraavana kesänä naureskelimme jo kimpassa kirkasotsaiselle koulusta valmistuneelle insinööriparalle, joka joutui kylmiltään puun ja kuoren väliin: esimiestehtäviin ilman adaptoitumista yhteisöön.

Ilman aktivointia yritysten on kuitenkin vaikea päästä alkuun mentoroinnissa tai miksi sitä nyt olisi fiksua kutsua. VIDICO -hankkeen puitteissa onkin mielestäni hyvä viedä hiljaisen tiedon siirron asioita eteenpäin ohjatusti. Hiljainen tieto siirtyy tietysti myös toisin päin. Siinä missä konkari opettaa märkäkorvan työyhteisön taituriksi, voi nuorempi sukupolvi opettaa syrjäytymisuhan alle joutuneelle vaikkapa sosiaalisen median salat.


kirjoittajana Marko Sykkö Promener Oy
Marko Sykkö toimii hiljaisen tiedon konsulttina VIDICO - Osaaminen näkyväksi digitaalisilla sisällöillä (Visible Digital Competence) -hankkeessa. Osana hanketta toteutettiin Innovaatioareenatilaisuus Hämeenlinnassa 12.11.2010, jonka teemana oli hiljainen tieto sekä sosiaaliset mediat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti