torstai 21. maaliskuuta 2013

VIDICO-pilotit, Osa1: Kosketusnäyttöjä Mansikkapuistossa ja osaamisen hallintaa Opiferumissa


Case Mansikkapuisto: Kosketusnäyttö ja osaamisen tekeminen näkyväksi


Mansikkapuisto Oy on moniammatillinen ja kokenut lastensuojelun erityisosaaja Hämeenlinnassa. Yrityksen arvoina ovat lapsi- ja nuorikeskeisyys, aito välittäminen, sitoutuminen ja vastuu, ammatillisuus ja yhteisöllisyys. Vuonna 1996 perustetun yrityksen pääpalveluja ovat lastensuojelun ennaltaehkäisevät avopalvelut, laitoshoidon ydinpalvelut sekä jälkihuollon palvelut. Asiakkuutta käsitellään Mansikkapuistossa moniulotteisesti; palvelujen asiakkaina nähdään kuntien tilaajat, palvelujen käyttäjät ja heidän perheensä.

Pilotissa saatiin tuloksia mm. wikin hyödyntämisestä yhteisökasvatuksessa, joka on ammatillista huippuosaamisaluetta Mansikkapuistossa. Mansikkapuiston pilotissa käynnistettiin toinen osa, jossa pyritään kehittämään verkkopalvelua, jossa osaaminen tuodaan paremmin näkyväksi. Verkkopalvelua lähestytään käyttäjälähtöisesti ja sinne pyritään tuottamaan entistä parempaa digitaalista sisältöä. Pilotissa pyrittiin nostamaan myös henkilöstön valmiuksia välittää osaamista digitaalisilla sisällöillä.


Mansikkapuiston VIDICO-pilotissa henkilöstön osaamista tehtiin näkyväksi selainkäyttöisellä wikillä, jonka käyttöliittymä pyörii yrityksessä kosketusnäytön kautta. Kosketusnäytöllä pyrittiin madaltamaan käyttökynnystä. Hoiva-alalla on havaittavissa vastustusta tietotekniikan ja hoitotyön ulkopuolelle jäävien toimenpiteiden tekemiseen. Pilotissa kiinnitettiin erityistä huomiota näiden raja-aitojen murtamiseen hiljaisen tiedon tallentamiseksi.


Case Opiferum: Wiki osaamisen hallinnan apuna


Opiferum on hämeenlinnalainen vuonna 2003 perustettu verkkopalveluihin erikoistunut ohjelmointitalo. Opiferumissa tehdään web-pohjaisia ratkaisuja sekä koodausta, ja tarjotaan web-hotellipalvelua.

Tavoitteena Opiferumin VIDICO-pilotissa oli saada projektikohtaista tietämystä tallennettua yrityksen tietovarannoksi. Tietovaranto toimisi myös työntekijöiden tukena työn teolle. Opiferumin pilotti toteutettiin MediaWikillä.

Pilotissa testattiin kokouskäytäntöjä ja projektimuistioiden työstämistä wiki -sovellusten avulla. Pilotissa haettiin tiedon levittämisen nopeutumista työyhteisössä. Tiedon nopea leviäminen paransi työntekijöiden mahdollisuuksia hahmottaa oman työnsä kannalta tärkeitä asioita ja auttoi myös yrityksen johtoa päätöksentekoprosessissa. Pyrkimyksenä oli oppiva työympäristö, joka tukee oppimista ja motivoi siihen. Työyhteisö, joka tuntee omat osaamisalueensa, kykenee pitämään yllä jatkuvaa, uutta osaamista synnyttävää oppimista.

Pilotissa kehitettiin toimintaympäristön dokumentointia. Tietoa pyrittiin tallentamaan laadukkaammin mm. asiakkaista, yhteistyökumppaneista, kilpailijoista, mielenkiintoisista uusista tekniikoista tai palveluista. Tällä parannettiin palvelun laatua sekä pyrittiin löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Pilotin aikana pohdittiin, mitä tietoa asiakassuhteesta olisi tallennettava, jotta palvelu tuotettaisiin entistä laadukkaammin. Todettiin, että on tärkeää olla kiinnostunut myös omasta toiminnasta, ja kerätä siitä jatkuvasti palautetta samalla sitä myös analysoiden. Pilotin yhtenä tavoitteena oli saada yrityksen sisällä syntyviä ideoita paremmin esille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti