maanantai 25. maaliskuuta 2013

VIDICO-pilotit, Osa 2: Sähköisiä työkaluja Linnan Pyöräverstaalla sekä etäyhteyksiä ja tiedonhallintaa Condens Heat Recovery Oy:ssä



Sähköiset työkalut aloittavassa yrityksessä: Case Linnan pyöräverstas


Linnan Pyöräverstas Oy aloitti toiminnan Hämeenlinnassa marraskuussa 2010. Pyöräverstas on yhdistetty myymälä ja kahvila, sekä tarjoaa mm. pyörien vuokraus- ja huoltopalveluita. Linnan Pyöräverstas myy uusia ja käytettyjä pyöriä, mopoja ja varaosia. Palveluihin kuuluvat pyörien huollot ja korjaukset, noutopalvelu, talvisäilytys- ja huoltopaketit, talvirenkaiden vaihdot ja pyörien vuokraus.

Linnan pyöräverstaan pilotissa haettiin hiljaisen tiedon ratkaisuja asiakastietojen hallintaan, perehdyttämisen tueksi sekä laadun parantamiseksi sähköisillä työkaluilla. Pilotointi aloitettiin prosessien kuvauksilla, joista johdettiin pilotin teemat: oman työn ohjaus, ajankäytön seuranta, työn suunnittelu, asiakashistoria ja asiakastiedot. Asiakastiedon käsittelyn sujuvuus, flow, nousi merkittäväksi tekijäksi kuvattaessa yrityksessä siirtyvää tietämystä.


Linnan pyöräverstaan pilotissa oli tarkoitus tallentaa oppimisympäristöön tietoa tuotteista, asiakkaista, yhteistyökumppaneista ja mielenkiintoisista uusista kokemuksista, palveluista ja muista uusista ideoista. Tämän tarkoituksena oli auttaa yritystä parantamaan palvelun laatua sekä löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Pilotin aikana pohdittiin myös, mitä hiljaista tietoa asiakassuhteesta olisi tallennettava, jotta palvelu tuotettaisiin asiakkaalle entistä laadukkaammin. Oppimisympäristön avulla liiketoimintaansa aloitellut yritys on pystynyt lähes toimintansa alusta asti dokumentoimaan organisaationsa osaamista sekä jakamaan tietoa hallituin ja strukturoiduin menetelmin. 




Etäyhteydet ja tiedonhallinta: Case Condens Heat Recovery Oy


Condens Heat Recovery Oy toimii energia- ja ympäristöaloilla ja sen tuotteet ovat kaasun lämmön talteenotto- ja puhdistuslaitteet sekä niihin liittyvät vedenkäsittelylaitteet.  Toimipisteitä yrityksellä on Hämeenlinnassa ja Porissa.

Condensin pilotissa siirrettiin tietämystä digitaalisesti äänen välityksellä eri toimipisteiden välillä. Pilotissa on käytetty IP-pohjaisia konferenssipuheluita ja dokumenttien jakamista kahden toimipisteen välillä. Hämeenlinnan ja Porin toimipisteiden välillä haettiin asiantuntijoiden avulla parannettua ratkaisua. Lähtökohtana oli aluksi videoneuvottelu, joka vaihtui suunnitteluvaiheen jälkeen konferenssipuheluihin ja tiedostojen jakamiseen. Skaalautuvuus myös ulkomaisiin kontakteihin katsottiin eduksi vientiponnisteluja tehtäessä.


Condens Heat Recoveryn pilottia jatkettiin dokumenttien hallinnan kehittämisellä. Prosessien tarkastelun ja toimintamallien hiomisen seurauksena yrityksessä työskentelevien tietämys on tallentunut paremmin digitaaliseen muotoon ja on nyt helpommin löydettävissä kuin aikaisemmin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti